Kaikki pelaa -ohjelma

Lapsella ja nuorella on oikeus liikkua ja kokea itsensä tärkeäksi liikkuessaan. Hänellä on myös oikeus nauttia liikkumisestaan urheiluseurassa.

Tutkimustulokset osoittavat, että
kiitoksen ja kannustuksen ilmapiiri ja
turvallisen aikuisen läsnäolo
vahvistavat merkittävästi lapsen ja nuoren tunnetta omanelämänsä hallinnasta.

Suomen Palloliiton Kaikki Pelaa -ohjelman arvopohja pohjautuu lapsen ja nuoren oikeuksiin. Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus kannustavaan ja turvalliseen jalkapalloharrastukseen.

Arvopohjaa vahvistavat FIFA:n ja UEFA:n Fair Play -koodit, Suomen Liikunnan ja Urheilun (SLU) eettiset ohjesäännöt ja luonnollisesti myös suomalaisen jalkapallon jo vuonna 1991 käyttöön ottama Vihreä Linja ja sen arvot:

• fair play - reilu peli
  • yhtenäinen jalkapalloperhe
  • kansainvälisyys
  • vastuu ihmisestä ja ympäristöstä
  • vuorovaikutus
  • iloisuus
  • suvaitsevaisuus

Arvopohjan perusrakennuspuihin kuuluvat kiitoksen ja kannustamisen kulttuurin viestinviejä vihreä kortti.

Kaikki Pelaa -ohjelma tarkoittaa:

Lapsen ja nuoren tasolla:
tarjota mielenkiintoisia pelejä ja leikkejä erilaisissa olosuhteissa ympäri vuoden helpottaa mukaan tulemista jalkapalloharrastuksen pariin milloin ja missä vain luoda mahdollisuus kasvaa ja kehittyä mihin tahansa unelmiin ja tehtäviin jalkapalloseurassa.

Jalkapalloseuran tasolla tarkoituksena:
uudistaa nykyinen lasten ja nuorten kilpailujärjestelmä kehittää jalkapalloseuran laatua sekä sopimus- ja kannustuskulttuuria

Ohjaajan ja valmentajan tasolla tarkoituksena:
antaa valmiudet ohjata lapsen ja nuoren jalkapalloharrastusta lapsen ja nuoren omista lähtökohdista

Vanhempien tasolla tarkoituksena:
antaa uutta tietoa ja taitoa kannustaa lasta ja nuorta jalkapalloharrastuksessaan

Yhteiskunnallisella tasolla tarkoituksena:

ottaa vastuuta lapsen ja nuoren päivittäisestä elämästä ja elämäntavoista yhdessä kodin, koulun, seurakunnan ja muiden tahojen kanssa

Lue lisää: http://www.palloliitto.fi/kaikki_pelaa