Edustuksen vaiherikas kausi saatu päätökseen

13.10.2022

Erikoinen jalkapallokausi 2022 on saatu päätökseen ja on aika vetää sitä yhteen. Harjoitukset uuden päävalmentajan Jyrki Aholan alaisuudessa käynnistyivät marraskuussa 2021. Odotukset ja fiilikset olivat korkealla monen paluumuuttajan ja uuden valmennuksen johdosta. Koronapandemia sotki kaikkien joukkueiden harjoittelemista joulukuussa ja tämä kosketti myös RiPSiä ja harjoitukset vaihtuivat lenkkeihin ja muuhun oheistoimintaan.

Tammikuussa Jykän sairaskohtaus toi stopin joukkueen toiminnalle. Harjoituspelit talvella vietiin pelaajiston voimin läpi, sillä joukkue uskoi Jykän toipumiseen ja hän olisi varmasti halunnut näin tehtävän kaikesta huolimatta.

Jykän sairasloman ajaksi edustusjoukkueen päävalmentajaksi palkattiin vanha ripsiläinen Mika ”Hale” Halmetniemi. Halen ensimmäinen ottelu RiPS-valmentajana osui maaliskuulle RiPSin matkustaessa Lappeenrantaan Kotajärven Palloa vastaan. Suomen Cupin ensimmäisen kierroksen ottelu päättyi RiPSin vakuuttavaan 0–7 vierasvoittoon.

Seuraavalla kierroksella tuli noutaja HyPSiä vastaan ja edustusjoukkue pääsi keskittymään huhtikuussa alkaneeseen sarjakauteen. Talven vaihtelevasti menneistä harjoituspeleistä huolimatta, sarjakauteen lähdettiin tavoitteena sarjan kärkipää.

Kevätkausi alkoi kotivoitolla NouLaa vastaan tekonurmella, missä kapteeni Kasimir ”Kassu” Arminen huudatti kotiyleisöä lisäajan voittomaalilla. Kauden edetessä joukkue alkoi löytämään oman paikkansa sarjataulukossa voittaen alapuolella olleet joukkueet ja kärsimällä tappioita lohkon kärkijoukkueita vastaan.

Kesätauolla joukkue oli sarjan keskikastissa ja tavoitteeksi syyskaudelle asetettiin kevätkauden tuloksien parantaminen. Tavoitteeseen ei aivan päästy ja sarjan loputtua sijoitus oli seitsemäs. Parhaita maalintekijöitä RiPSillä oli kaksi kappaletta: Pietari Palomäki ja Joona Dyster viimeistelivät molemmat 11 maalia.

Halen kommentit kaudesta:

” Vauhdissa olleeseen junaan mukaan ja operaatio Jykälle pelataan tulille!

Joukkue koostui hyvin erilaisista pelaajista: konkareita, nuoruutta ja taustaa kakkosesta sekä kolmosesta. Joukkueessa oli opiskelijoita ja työssäkävijöitä niin luonnollisesti ei aina saatu kaikkia kokoon, mutta kokonaisuudessa täytyy kyllä sanoa, että aika hyvin me treenattiin.

Otettiin väliin kehityksen askelia mutta myös takapakkia.

Kevättä ja sarja-avausta odotellessa cup-juna lähti vauhdilla liikkeelle Lappeenrannassa ja kun selvisi että seuraavana oli radanvarsi DERBY, niin suuret odotukset kokivat kovan kolahduksen, kun hävisimme HyPSille.

Sarja-avauksessa sattui ja tapahtui ja muistui ainakin itselleni, että millaista se 3.divari on, kun Kapteeni Arminen ratkaisi ottelun lopussa.

Sarja jatkui ja häntäpään joukkueet voitimme ja sarjan kärkipäälle hävittiin eli kyllä me rehellisesti sanottuna löysimme oman paikkamme sarjassa ja sijalta 7. Tämä kokemus ei hevillä unohdu ja aina silloin tällöin miettii, että suuressa kuvassa tämä oli vaan futista, kyllä Jykän operaatio oli SUURI VOITTO ja mielestäni pelaajat ottivat hyviä askelia pelitavallisesti tällä kaudella, jona halusimme, että pelaamme ja hallitsemme palloa.

KIITOS KOKO JOUKKUEELLE ja TAUSTOILLE, oli erilainen vuosi kuin koskaan aiemmin.”

Jykän kommentit kaudesta:

”Vaikka kausi ei mennyt kuten toivottiin ja kaikenlaista tapahtui, positiivisia asioita myös löytyi. Nuorten pelaajien sisäänajo edustusjoukkueen toimintaan onnistui ja sitä myötä tulevaisuus näyttää valoisalta. Sarjapaikka varmistui hyvissä ajoin (6 kierrosta ennen loppua). Joukkueen sitoutuminen oli pääosin hyvää koko kauden ajan. Haluan erityisesti kiittää runsaslukuista kotiyleisöä tälläkin kaudella – kiitos kannattajille siitä.

Myös paljon kehitettävää löytyy. Koko kautta kuvasti pelilliset ailahtelut: näitä tapahtui jopa pelien sisällä. Ailahtelun yksi syistä on varmasti jatkuvuuden puute harjoittelussa sekä muussa toiminnassa. Tätä pitää kehittää tulevaisuudessa. Ennen kautta puhuttiin paljon tavoitteista ja tavoite tosiaan oli kärkipäässä. Näiden tavoitteiden saavuttaminen pitäisi kuitenkin konkretisoitua toiminnalla, johon joukkue ei vielä tällä kaudella ollut valmis sitoutumaan. Toivon ja uskon kuitenkin kaikkea hyvää tulevaisuudessa RiPSille.”

Edustusjoukkue haluaa kiittää Jykää ja Halea kaikesta työstä ja sitoutumisesta joukkueen eteen ja toivottaa onnea uusiin haasteisiin elämässä ja jalkapallossa. Kiitos myös Joukkueenjohtajille Eero Hynyselle ja Veijo Saastamoiselle pyyteettömästä työstä joukkueen eteen kentällä ja sen ulkopuolella. Kiitos myös monivuotiselle huoltajalle Tuomas Haglundille ja fysioterapeutti Timo Heinolle.

Kaikista isoimmat kiitokset kuuluvat yhteistyökumppaneille ja faneille, joita ilman joukkuetta ei olisi. Teidän avullanne ja kannustuksellanne joukkueen toiminta mahdollistetaan ja Teidän vuoksenne on ilo pelata kentällä.

Joukkue alkaa valmistautua ensi kauteen marraskuussa Antti Santamäen johdolla. Joukkueen tulevaisuuden suunnitelmista ja ajankohtaisista asioista voit lukea RiPS Edustuksen Instagramista.

Nähdään jälleen Pallokentällä vuonna 2023!