Ohjeita vanhemmille

Näiltä kotisivuiltamme saat tarpeellista tietoa Riihimäen Palloseuran toiminnasta. Voit myös kysyä oman joukkueesi joukkueenjohtajalta.

Riihimäen Palloseuran pelaajan vanhempi:

Oman isän ja äidin lisäksi vanhempi voi olla joku muu lapselle tuttu ja turvallinen aikuinen, joka tavalla tai toisella osallistuu lapsen jalkapalloharrastukseen. Isän uusi elämänkumppani, äidin paras ystävä, uusioperheen isosisko, aikuinen serkku, isovanhempi, tilapäisen asuinpaikan työntekijä tai muu läheinen ihminen voi olla pelissä mukana vanhemman roolissa.

Olipa suhteesi jalkapalloa harrastavaan lapseen tai nuoreen millainen tahansa, olet joka tapauksessa tärkeä harrastuksen mahdollistaja. Kannat huolta lapsen kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, kuljetat harjoituksiin ja peleihin ja olet mukana kustantamassa toimintaa. Siksi sinulla on myös oikeus olla mukana päättämässä toiminnan yleisistä raameista.

Vanhempana tehtäväsi on tukea ja kannustaa

Pelitapahtumissa ohjeiden antaminen kuuluu ohjaajille ja valmentajille. Älä huutele neuvoja, sillä lapset ovat yleensä tilanteessa niin tohkeissaan, etteivät edes kuule niitä. Sitä paitsi saatat neuvoa juuri päinvastaisia ohjeita kuin ohjaaja tai valmentaja on antanut. Usealta taholta tulevat ristiriitaiset ohjeet hämmentävät turhaan lasta. Anna lasten pärjätä omin voimin.

Kannusta kaikkia ja elä mukana pelissä

Me aikuiset olemme esimerkkejä. Lapset ja nuoret ottavat meistä mallia. Fair Play - reilu peli tarkoittaa myös sitä, että me aikuiset ollessamme mukana seuran tilaisuuksissa ja tapahtumissa elämme omalla esimerkillämme sitä todeksi.

Vanhemman puolelta reilua peliä on:

• Kaikkien oman joukkueen jäsenten, vastustajien ja tuomareiden kunnioittaminen
  • Sääntöjen noudattaminen ja lopputuloksen hyväksyminen
  • Hyvä käytös kentällä ja kentän ulkopuolella
  • Kohteliaisuus ja huomaavaisuus
  • Siisti kielenkäyttö

Toimi näin:

• Rakasta asettamalla rajat
  • Näytä itse hyvää esimerkkiä
  • Anna lapsen yrittää, oppia ja erehtyä
  • Hyväksy lapsi tuloksista riippumatta
  • Noudata yhdessä sovittuja pelisääntöjä